Організаційна культура Сутність організаційної культури



Сторінка1/4
Дата конвертації23.11.2018
Розмір75.2 Kb.
Назва файлуорг культ.docx
  1   2   3   4

Організаційна культура

Сутність організаційної культури

Організаційна культура являє собою складне багатокомпонентне явище. Вона завжди була невід'ємною частиною кожної організації, але до недавнього часу не була в полі зору менеджменту.

Термін "організаційна культура" виник у 1970-х рр. Під організаційною культурою розуміють систему матеріальних і духовних цінностей і переконань, що відображають індивідуальність даної організації, що впливають на поведінку персоналу і діяльність організації в цілому.

Ядро будь-якої організаційної культури складають цінності та переконання. Цінність визначає значимість того чи іншого об'єкта. Переконання є елементом світогляду і направляють поведінку особистості. На їх основі формуються такі елементи, як місія, цілі організації, норми поведінки, обряди і ритуали, імідж.

Основними функціями організаційної культури є внутрішня інтеграція і зовнішня адаптація:

• внутрішня інтеграція - забезпечення взаємодії персоналу на основі сформованих в організації правил;

• зовнішня адаптація - забезпечення взаємодії організації з її зовнішнім оточенням.

Найбільш поширений підхід до вивчення організаційної культури передбачає виділення трьох її рівнів. Едгарн Шейн (нар. В 1928 р), один з провідних дослідників організаційної культури, виділив три рівня організаційної культури.

Перший, поверхневий рівень, або рівень артефактів, є найбільш наочним і доступним в розумінні. Він включає в себе такі видимі факти, як технологія, продукти діяльності, будівлі та їх планування, розташування, інтер'єр, стиль одягу, мова, зовнішні ритуали і церемонії, зовнішні моделі поведінки.

Другий рівень, підповерхневий, або рівень проголошуваних цінностей, характеризується наявністю стійких усвідомлених зразків і стереотипів поведінки. До проголошуваним цінностей відносять місію, цілі, філософію, стратегію, моральні погляди, кодекс поведінки, норми взаємин.

Важливою особливістю цього рівня є можливість перетворення цінностей через подання до переконання, які є характеристикою наступного, третього рівня. Наприклад, якщо працівник приймає рішення в нових умовах на основі звичного для всіх переконання і прийняте на цій підставі рішення виявляється вірним, цінність може перетворитися через подання в переконання. Тобто як тільки цінності починають сприйматися як само собою зрозумілі, вони поступово перетворюються на вистави. Потім, стаючи переконаннями, переходять на рівень підсвідомого. Звичка діяти за цією схемою стає автоматичною.

Не всі цінності трансформуються подібним чином. Багато з них, виконуючи в певних ситуаціях нормативну або моральну функцію, залишаються на свідомому рівні і відкрито проголошуються. Наприклад, організація, зафіксувавши у своєму статуті, що люди є однією з основних її цінностей, очікує, що кожен співробітник сприйме цю цінність без всякого досвідченого підтвердження.

Цінності, втілені в ідеології та філософії організації, служать керівництвом до дії в ситуації невизначеності або кризи. Вони значною мірою допомагають пояснити зовнішній прояв поведінки працівників на рівні артефактів.

Дослідники організаційної культури часто обмежуються вивченням саме цього, підповерхневого, рівня в силу складності аналізу наступного рівня.

Третій - глибинний рівень, або рівень базових переконань. Основу його складають несвідомо засвоєні вірування і переконання. Вони лежать в основі поведінки і визначають спосіб сприйняття, мислення та відчуття працівників організації. Слід враховувати, що підсвідоме світогляд може в певних випадках суперечити об'єктивним даним.

Шейн припускає, що базові переконання і установки є сутністю культури, її глибинним змістом, а внутрішні цінності і поведінку відображають прояв цієї сутності.

Незважаючи на те що організаційна культура характеризується загальним сприйняттям, властивим всім членам організації, вона в силу різного ступеня поділу цього сприйняття не завжди однорідна. У кожній організації може існувати домінуюча культура та субкультури.



Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©bezref.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка